Monday, January 12, 2009

.:AKU HAIRAN.....!!!!!!:.





aku hairan

adakah kita lupa hakikat diri sebagai hamba?

apakah kita lupa kebenaran hakiki bahwa kita adalah pendosa?

lalu mana pintu taubat dan nikmat yang perlu kita cari?

aku hairan

bukankah kita bersaksi kita bersaudara pada panji tauhid.

Tapi di mana mereka bila saudara nya disembelih?

bila ummat seiman dengannya di bunuh dan diseksa?

bilamana saudara seislamnya diperkosa?

dimanakah mereka?

dimanakah kita??!!!!

aku hairan

apakah hilang rasional kita?

bergaduh tentang pangkat,jawatan dan pilihanraya

sedang ummat ini masih lagi hanyut dan sesat

dan anak muda gembira dan menari riang dengan syaitan

aku hairan

kenapakah orang-orang tua itu lebih suka berbincang dan berkata-kata

kononnya atas dasar cendekiawan dan ketinggian ilmu pengetahuan

demi dasar demokrasi junjungan

perihal generasi masa hadapan

tetapi,anak muda tetap menari dengan rentak hidup mereka sendiri

adakah Islam itu tertegak dengan kata-kata?

aku hairan

sibuk membentang usul tak pernah berhenti

kononnya membantah tindakan yahudi terlaknat

adakah kata-kata dan usul yang dinanti?

dimanakah tindakan kononnya sebagai Muslim sejati?

aku hairan

kubur mereka sudah dekat menanti

harta bertimbun tak pernah lupa dicari

tak kesah mencuri merompak harta rakyat sendiri.

Aku hairan

ada mereka kata pejuang Islam sejati

tetapi ummat seiman dengan mereka kafir digelari.

berjalan bangga kononnya menteri.

aku hairan

anak muda dengan hidup mereka sendiri

berpimpin tangan,berpeluk dan bersenda

menari tarian dengan lenggok sendiri

adakah lupa pada ketinggian harga diri?

aku hairan

islam dianggap asing pada ummatnya sendiri

lalu mereka kata inilah yang hakiki

itulah yang benar dan kamulah yang salah.

tidakkah sedar kita ini pendakwah bukan hakim menjatuhkan silap dan salah.

aku hairan

bilamana kata-kata yang benar dibuang jauh

pembawa kebenaran dianggap asing

dan kebathilan dipegang teguh

adakah ini ummat masa kini?

aku hairan

ada yang berkopiah,berserban

ada yang berkot,bertali leher

lambang cendekiawan moden bijak berkata

maka kenapa hukum Allah ditolak tepi?

aku hairan

pada ummat ini,pada alam ini,pada diriku sendiri.

aku hairan..


renung2kan...





No comments: